ТУМАЧЕЊЕ ЈЕВАНЂЕЉА-ТРЕЋА НЕДЕЉА ПО ПЕДЕСЕТНИЦИ

О истинском богатству,служењу Богу и уздању у Оца небеског

(Мт. 6,22-33)-зач.18.

 

  1. Свјетиљка тијелу је око. Ако, дакле, око твоје буде здраво, све ће тијело

твоје свијетло бити.

  1. Ако ли око твоје кварно буде, све ће тијело твоје тамно бити. Ако је,

дакле, свјетлост која је у теби тама, колика је тек тама!

  1. Нико не може два господара служити; јер или ће једнога мрзити, а

другога љубити; или ће се једнога држати, а другога презирати. Не можете

служити Богу и мамону.

  1. Зато вам кажем: Не брините се душом својом, шта ћете јести, или шта

ћете пити; ни тијелом својим, у шта ћете се одјенути. Није ли душа претежнија од хране, и тијело од одијела?

  1. Погледајте на птице небеске како не сију, нити жању, ни сабирају у житнице; па Отац ваш небески храни их. Нисте ли ви много претежнији од њих?
  2. А ко од вас бринући се може придодати расту своме лакат један?
  3. И за одијело што се бринете? Погледајте на кринове у пољу како расту; не труде се нити преду.
  4. Али ја вам кажем да се ни Соломон у свој слави својој не одјену као један од њих.
  5. Па када траву у пољу, која данас јесте а сутра се у пећ баца, Бог тако одијева; а камоли вас, маловјерни?
  6. Не брините се, дакле, говорећи: Шта ћемо јести, или шта ћемо пити, или чиме ћемо се одјенути?
  7. Јер све ово незнабошци ишту; а зна и Отац ваш небески да вама треба све ово.
  8. Него иштите најприје Царство Божије и правду његову, и ово ће вам се све додати.

 

У ову недељу на Светој Литургији слушамо Јеванђеље о истинском богатству и надању у Бога.

Одељак који смо могли да чујемо представља део познате Спаситељеве „Беседе на Гори“, у којој је, на неки начин, систематски изложено хришћанско учење о нашем односу према Богу, свету и човеку. Претпоставља се да је реч о више мањих беседа које је Исус изговорио у различитим ситуацијама и које је Јеванђелист Матеј повезао у једно систематизовано излагање.

На самом почетку Јеванђеља говори се о томе да је око светиљка телу. Ако је око здраво, све тело ће бити светло, а ако је око кварно, тело ће бити тамно. Овде се под оком подразумева човеков унутрашњи, духовни вид, односно човекова душа – човекова личност. Од суштинског значаја за духовно здравље човека јесте духовна чистота и посвећеност човековог унутрашњег бића и целокупне човекове личности Богу.

Да је овде заиста реч о потреби посвећености човекове личности Богу, видимо из следећих стихова у којима Спаситељ наглашава да нико не може истовремено служити два господара, јер ће увек једног волети, а другог мрзети – не можемо служити Богу и мамону! Ове речи значе да не можемо служити Богу и богатству, вредностима овога света, јер мамон је означавао многобожачко божанство материјалног богатства, новца. Идентитет човекове личности увек чини једна врховна вредност која осмишљава читав човеков живот. Ако идентитет и смисао постојања нашем бићу, нашој души, нашој личности, даје било која вредност овог пролазног света, онда не можемо да се назовемо истинским Божијим служитељима. Са друге стране, ако богатству и стварима овог света приступамо вреднујући их из перспективе нашег односа са Богом, онда је идентитет наше личности у њеном односу са Богом и у пројави тог односа према вредностима овог света. Класичан пример за тако нешто јесте наш однос према новцу и богатству. Ако новчана средства и богатство уопште, користимо на добробит и благостање читаве црквене заједнице и свих потребитих људи уопште, а не само на своје потребе, онда заиста служимо Богу.

Оно шта је посебно важно у нашем служењу Богу јесте то да је неопходно да имамо потпуно и безрезервно поверење у Бога, јер као што се Господ брине за птице небеске, кринове у пољу и траву пољску, тако и још више, брине и за нас људе, створене по лику Његовом. Данашње Јеванђеље говори да се не бринемо шта ћемо јести и пити и у шта ћемо се оденути, јер зна Отац наш небески да нам треба све ово. Оно шта треба да молимо од Господа јесте Царство Божије и правда Његова, а све остало ће нам се додати.

Дакле, основу човековог односа са Богом чини безрезервно и потпуно поверење у Бога, у Божију љубав и у Божија обећања. Са Христовим Оваплоћењем, Царство Божије је дошло у овај свет. Ипак, пуноћу тог Царства очекујемо о Његовом  Другом и славном  доласку.

Због тога је важно да наш живот сада и овде у историји- у овоме свету, проводимо у надању, молитви и тражењу доласка потпуне славе и правде Царства Божијег. Царство Божије ће представљати вечну и бесмртну реалност у којој ће људски род непрестано узрастати у богопознању и у учешћу у слави божанског живота Свете Тројице, будући да је људска природа и кроз човека свеколика твар вечно сједињена са Сином Божијим, те нас и сам Бог Отац види и доживљава кроз Свог Сина и као Свог Сина – то је заправо тајна усиновљења човека и целокупне твари  кроз  Христа  и  у  Христу.

У свом свакодневном животу потребно је да сведочимо делатну љубав према ближњем, према сваком потребитом човеку, јер је то пројава оних односа који ће владати међу људима у Царству Божијем. Због тога, материјална средства и  уопште богатство овог света, треба да нам послужи као средство којим ћемо већ сада и овде да стекнемо оно непролазно благо Будућег Века – односно само Царство Божије.

јереј др Бобан Димитријевић