ВЕЛИКИ ПОНЕДЕЉАК,ВЕЛИКИ УТОРАК И ВЕЛИКА СРЕДА

ВЕЛИКИ ПОНЕДЕЉАК, ВЕЛИКИ УТОРАК И ВЕЛИКА СРЕДА

Прва три дана Страсне Седмице представљају  литургијско време припреме, и то за страдање, смрт и васкрсење Христово.Ови дани нас припремају за те спасоносне догађаје тиме што нам, дугим јеванђелским читањима, показују целокупно Христово дело које ће своју пуноћу остварити у смрти и васкрсењу, као апсолутно одлучујућем догађају историје, намерно наглашавамо догађај у једнини, потенцирајући тиме неодвојивост смрти и васкрсења Христовог-што је евидентно и у богослужбеним песмама Страсне седмице. Наиме, ма колико  трајала људска историја после Христовог доласка у свет, читава та историја, као и живот сваког од нас,све то, на крају сеодређује, вреднује и осмишљава једино у светлу тог догађаја над догађајима – страдања и васкрсења Христовог. Управо је тим догађајем одлучена судбина света и судбина сваког човека, сваке личности.

Свако вече током ових припремних дана слушамо тропар на јутрењу понедељка, уторка и среде Страсне Седмице: Гле женик долази у поноћи  и блажен је слуга кога нађе будног, а недостојан је, којег нађе ленствујућег. Гледај, зато, душо моја, да те сан не савлада, да не будеш смрти предана и да не будеш искључена из Царства, него прени се кличући: Свет, свет, свет си Боже наш, молитвама Богородице помилуј нас.

Сваки дан у Страсној Седмици има свој нарочити садржај. У понедељак је то неплодна смоква која не даје плода , која је проклета. У уторак је наглашена будност мудрих девојака, које су за разлику својих неразумних сестара, биле спремне  када је дошао Господ. У среду је богослужбена пажња усмерена на палу жену која се каје. Богослужбене песме овог дана стављају велики нагласак на поређење жене, грешне блуднице, која је спашена, са Јудом, изабраним апостолом, који је изгубљен. Блудница даје своје богатсво Христу и љуби му стопала, Јуда га пољубцем издаје за новац.

Шта  ова поменута јеванђељска читања и богослужбене химне представљају? Не представљају ништа друго до позив, позив да се пробудимо из духовног сна у коме се скоро све време налазимо и да поново, као и сваке године, дочекамо велике и свете предваскршње и васкршње дане.

Ова три дана чита се Јеванђеље на часовима као и на вечерњим службама, када се служи Литургија пређесвећених дарова. Из Старог завета читају се праобразна, месијанска места из друге књиге Мојсијеве, књиге о Јову и из пророчких књига. Јеванђеље се чита и на јутарњим службама. Када је реч о Јеванђељима, Црква прописује да се у прва три дана Страсне седмице на часовима читају сва четири јеванђеља до места у јеванђељу по Јовану, где почињу Христова страдања. Иако то у парохијским храмовима обично није могуће, пожељно је да се макар једно цело јеванђеље прочита, пре Великог Четвртка.

јереј др Бобан Димитријевић